MiekeMaus

Het is raar, al van kleinsaf vind ik muisjes wel fascinerend. ‘k Heb er nooit schrik van gehad, wel de nodige reserve uiteraard.

‘k kwam dan thuis van school en m’n vader, dol op alle dieren en planten die hij allemaal bij naam kende, zat dan met z’n kont in de lucht en z’n neus richting keukenkasten op z’n kniën, hij zette z’n vingers op z’n lippen en gebaarde me stil te zijn. ‘k vleide me, de houding zo goed mogelijk nabootsend, naast hem en na enige tijd kwam er een neusje uit een gat onder de kast, en m’n vader fluisterde met àlle intonatie die je fluisterend in je stem kan hebben: “kijk! een muisje!”. Doordat hij het duidelijk maf en leuk vond, kon ik alleen maar “waw!” denken. toen kwam m’n moeder de keuken binnen, schaterde het uit wegens onze rare pose. ’t Neusje verdween, en ze zei dat het allemaal wel goed en wel was, maar dat dat ‘lieve’ muisje strontjes achterliet in onze kasten en van mijn lekkere chocolade at. Hartverscheurend, want ik was het niet gewend te delen, behalve met ons Pierke. (een bruinharige en -ogige poedel die 30% van z’n tijd met mijn poppekleertjes aanliep).

Toen ze van Disney World terugkwamen hadden ze een grote Miney Mouse voor me mee, met haar heb ik ook een aantal kilometer rondgelopen. En als ze ziek was, dan gaf ik haar medicijnen die ik zelf gebrouwen had in onze achtertuin.

Nuja, dat zijn de muizen van m’n verleden. Nu is er ook een muis van het heden.

‘k geef ze geen naam, want ik weet helemaal niet of ze alleen is, of ik haar verwar met haar tientallen/100-en/1000-en broertjs en zusjes/neefjes en ….

Elke avond dansen we om elkaar heen, zij komt uit haar schuilplaatsje gekropen (tegenwoordig is dat érgens in m’n badkamer, ‘k vermoed achter m’n diepvries). Ik zit intussen óf te chatten, óf naar tv te kijken. ‘k merk dat ze de tv het leukste vind, want dan durft ze zich naar het midden van m’n immense ruimte wagen, van waaruit ze dan gewoon rustig snuffelend naar me zit te kijken. waarschijnlijk ben ikzelf dan ook rustiger, omdat ik met m’n gezicht naar d’r zit.

Anders is het als ik zit te chatten, dan zit ik met m’n rug naar de badkamer, en kijk ik om de minuut es om, om te zien of ze niet afgetrippeld komt, als ze dat dan effectief doet, dan is het meestal aan een rotvaart, spurt ze richting vuilbakken (aan m’n voordeur), schrikt ze van me ter hoogte van m’n keuken, springt ze even op, en rent ze terug.

Het is duidelijk dat we niet weten wat we van elkaar willen. Ik denk dat de muis me ergens een soort geste doet door nergens aan te knabbelen en geen strontjes achter te laten, en me daardoor gewoon vraagt van “laat me blijven, ‘k zal braaf zijn”. Ik wil duidelijk maken aan de muis dat ik haar hier eigenlijk liever niet wil, maar ‘k zou graag hebben dat ze weet dat ik haar nooit dood zou doen.

M’n territorium heb ik reeds zwaar afgebakend met ducktape, maar daardoor worden haar vluchtwegen uiteraard ook wel kleiner. Wie weet zit ze hier nu wel omdat ze niet meer weg kan, stel het je voor….. dan moet ze een trage hongerdood sterven, omdat ik haar vluchtwegen heb afgesloten. Maar ik kan d’r toch moeiljk eten gaan geven? Ik weet helemaal niet of ze alleen is!

Nu, ‘k heb al geprobeerd om er foto’s van te trekken, maar ’t enige dat ik bereikte was dat ze even grijnzend in m’n richting poseerde, en dat ze net voor de flits wegrende. Op de eerste foto die ik trok, staat ze effectief, maar ’t beeld is niet duidelijk genoeg om er een muis van te maken.

Maar intussen heeft het beestje zich bekend gemaakt! Deze avond hoorde ik plots een doffe ‘pok’. ’t Kwam van m’n vuilbakken, dus heb ik met alle moed die ik had m’n vuilzak uit de vuilbak getrokken, in de hoop haar IN de vuilzak te zien, en haar dus buiten te kunnen laten. Maar blijkbaar was m’n MiekeMaus van de vuilzak afgevallen en in de vuilbak gevallen. En kijk eens wat een pracht van een beestje ik heb mogen vrijlaten…

miekemaus1.jpg

miekemaus2.jpg

miekemaus3.jpg

miekemaus4.jpg

miekemaus5.jpg

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

