Filmfest (6) – Sanctuary: Lisa Gerrard

Ik verwachtte er veel van. Ik ken Lisa Gerrard uiteraard voornamelijk van de sublieme stem die je hoort bij ‘dead can dance’.

De documentaire was … apart. De verschillende delen werden aan elkaar gekleefd met een terugkerend beeld van dansende, biddende, reikende handen. Niet mijn ding eerlijk gezegd.

Bij het begin van de docu kregen we vooral Amerikanen te zien, die op hun typische godvrezende manier spiritualiteiten uit hun nek liggen te kletsen, en Lisa Gerrard deed haar bijdrage, maar op een nét iets andere manier. Als ik mensen iets te veel over hun/anderen hun gevoelens hoor praten, of over hoe spiritueel hun leven wel niet is sinds ze -in dit geval- Lisa haar stem gehoord hebben, dan gaat mijn haar al gaan rechtstaan.

Nu, de documentaire. Ze was goed opgebouwd. En ze was niet storend. Ik besefte al vlug dat het mijn eigen keuze was om naar deze film te gaan, en dat het voorspelbaar was dat er wat spiritualiteit bij ging komen kijken, dus ik ben me vooral gaan concentreren op de sfeer, de geluiden, de beelden.

En die waren goed.

Een close-up van Lisa Gerrard blijft me bij. Zo dicht dat je de haartjes op haar gezicht kon zien. Heel gedurfd, en mooi. Een interview dat zo stil was dat de achtergondruis van de stilte opviel elke keer als de persoon stopte met praten. En beelden van de film ‘whale rider’, die ik zeker eens moet zien.

’t Is moeilijk om een documentaire te beschrijven of te oordelen of ze goed is of niet. Ik vond ze meer dan degelijk. Dat kan ik wel zeggen.

Voor wie wil. Een stukje Lisa Gerrard.

http://www.lisagerrard.com/main.html
http://www.sanctuary-lisagerrard.com

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

