Melodie

Soms zet ik me voor m’n scherm, en laat ik mijn vingers gewoon op het klavier rusten. En dan zie ik (muziek)noten opstijgen.

Toen ik acht was, vroeg m’n moeder me of ik geen pianoles wou volgen. Maar ik zat al op dictie, en zat in een sportclub. Piano spelen was trouwens voor de ‘saaie mensen’. Diegene die ik kende waren toch saai.

Nu heb ik daar een beetje spijt van. Piano kunnen spelen lijkt me fantastisch. Maar ook frustrerend. Ik zou geen piano willen spelen als ik zelf niet zou kunnen componeren.  Stel je voor dat je heel je ziel in zo’n instrument kan leggen, maar elke keer de merites van een ander moet overnemen.

Dan toch liever m’n klavier. Nieuwe dingen ontdekken, en ze ook kunnen uitdrukken.

Het is moeilijk. Ik zit veel meer aan m’n klavier zonder één noot te produceren dan dat er wel iets komt, maar af en toe komt er iets. Een klein melodietje, dat al dagen in mijn hoofd weerklinkt. En jammer genoeg is het in mijn hoofd altijd mooier en perfecter dan hier.

Te vaak kan en/of mag ik het ook niet uitdrukken. In muziek liggen gevoelens, in teksten liggen woorden. Woorden kunnen kwetsen en verkeerd geïnterpreteerd worden. Veel van mijn gevoelens wil ik maar al te graag verwoorden, maar als ik die allemaal zou laten weerklinken in mijn lied zou een groot deel van mijn wereld het niet aanvaarden en zelfs boos worden.

Ik heb een eigen visie op de wereld om me heen. Net zoals iedereen. En ik denk dat we ons te veel inhouden. Daar ben ik de laatste tijd enorm mee bezig. Hoe zeg je wat je denkt en voelt zonder anderen voor het hoofd te stoten? Meestal lukt dat enkel door je mening op zo een manier te zeggen dat het aanvaardbaar is. Maar is het dan echt nog je mening? De melodie die de laatste dagen door mijn hoofd weerklinkt is er eentje dat telkens onderbroken wordt, doordat mijn innerlijk me tegenhoudt.

En dus sluit ik me maar even af van de wereld om me heen, zodat ik zelf kan meezingen met een lied dat ik wil zingen, maar niet gehoord mag worden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

