Ik heb getwijfeld over België

belnld1.jpg

 

 

 

 

 

Daarnet op m’n werk kwam één van mijn Nederlandse collega’s bij me staan, en schoof me een tijdschrift toe. Ze stond even te dralen en zei met haar prachtig zachtnederlands accent: “ik denk dat je dit wel leuk gaat vinden”. Het tijdschrift heette ‘esta’. (http://www.esta-online.nl/) en ging van A tot Z over het verschil tussen Nederlanders en Belgen.

Waarschijnlijk keek ik nogal bedenkelijk, want ze zei er direct bij: “O, maar je gaat er van schrikken hoor. Het is lief, en aangenaam. Niets dan goeds over de Belgen!”.

Een heel tijdschrift, gevuld met positiviteit over ons? Hèh, ik twijfel er zelf héél zwaar aan of ik 83 (!) pagina’s lofzang over mijn eigen volk zou kunnen schrijven.

Nu goed, ik heb me dan maar verdiept in ‘esta’, en zowaar. Meerdere keren borrelde er van diep uit mijn Vlaamsche maag een bulderlach op, die enkel getemperd kon worden door een franse klant. (Elke Nederlander die ik aan de lijn kreeg, moest delen in mijn plezier, ook al vonden ze het niet altijd even lollig als ik). Maar zoals één van de Nederlandse dealers (ja, dealers) zei tegen me: “Ach, tuurlijk is dat leuk! Belgen zijn dan ook héééééél grappig!”… Ik heb het maar als compliment opgevat.

Enkele quotes uit het tijdschrift:

* “Alle melkpakken moeten in Nederland uit de rekken. De tekst ‘hier openen’ moet vervangen worden door ‘thuis openen’.

* Een paar dagen tussen de belgen en je praat zachter, je voelt je beschaafder, je gaat iets aan je kleding doen. Je spreekt mensen langer met u aan. De kinderen spreken netjes met twee woorden.

* …. Oostende, waar je op de boulevard van je sokken wordt gereden door kinderen in zo’n billenkar…. (hoe Nederlands kan je het zeggen)

* “ik ga morgen oude minnaars bezoeken”, zei koningin Paola in 1998 tijdens een informeel gesprekje met een Vlaamse journalist. De verrukte journalist kon zijn oren niet geloven. België is al jaren benieuwd naar Paola’s oude minnaars. Helaas voor hem bleek dat Paola ‘mijnwerkers’ bedoelde. Ze had het franse woord ‘mineurs’ verkeerd vertaald.

* …. , als de resten van ons liniaalland van je netvlies zijn gewist door de boertige rommel van het Belgische platteland. Het hoort te motregenen. Op goed geluk rijd je een dorp binnen waarvan de aarden stadswallen nog zichtbaar zijn. In de dorpskroeg bestel je een donkere trappist en een flink stuk bollende Passendaler kaas. Een punker kaart met zijn oma. De kat slaapt achter de mazoutkachel. Uit de radio klinkt Will Tura. Op een zondag in 1988 kun je er komen luisteren naar het dansorgel, staat op een vergeelde affiche. Dat is Vlaanderen, waar de klokken langzamer lopen dan bij ons. “Dan die van bij ons”, zou een Vlaming zeggen.

En dat we nu niet verbolgen durven reageren over de manier waarop we hier omschreven worden. Ik zie het hele scenario zo voor me als ik het lees. Met stof en opwaaiende ‘poezen’ en sjoelbak en glazen die properder zouden mogen zijn dan ze zijn en vooral… een gevoel. Het nostalgische gevoel van de tijd die is blijven stilstaan. Ze bestaan nog, die café’s, maar meestal loop ik er omheen in een grote boog. Ik mijmer er liever over dan ik er binnen ga, das een feit. Maar dat een Nederlander die er toevallig binnenvalt (en tot zijn grote voldoening merkt dat een pintje hier nog steeds ‘maar’ 1.60 € kost) dit als iets typisch Belgisch ziet, daar heb ik geen probleem mee.

Laat ons maar die kleine prutskes blijven die lustig levend en ingetogen blozend onze weg gaan, we doen dat goed.

(maar ooit, ooit ga ik toch even in nederland wonen, of ik neem nog eens een Nederlands lief, want ze zijn ook zo schattig… als ze niet lomp doen)

2 reacties

Opgeslagen onder Blogging

2 Reacties op “Ik heb getwijfeld over België

  1. Pingback: Boehoe! « Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen…

  2. Jouw blog maar net ontdekt, kom ik al bij Nederland Belgenland terecht.
    Ik kom uit Nederland, woon al 30 jaar of zo in België.
    Onze dochter woont alweer een jaar in Nederland
    en ja, daar beginnen de vergelijkingen weer.
    Na 30 jaar nog altijd actueel. (grinnik)

Geef een reactie

