Berlin

Binnen een week vertrek ik naar Berlijn, benieuwd of het ‘take my breath away’ zal zijn. Aangezien het zo’n grote metropool is, ben ik me de hele week al aan het voorbereiden met de do’s en don’ts, maar jammer genoeg zijn er geen don’ts. Er is zo veel dat ik wil zien!

Maar er is nog veel meer dat ik wil voelen, en ik heb er geen idee van of dat wel gaat lukken. Berlijn heeft de laatste jaren enorm geïnvesteerd in het wegblazen van de zure adem van de voormalige DDR. Als voorafje heb ik gisteren een paar filmpjes bekeken over het vallen van de muur, en het verraste me dat de beelden toch nog aan de oppervlakte lagen van mijn herinneringen.

Deze hebben me alvast even de adem ontnomen:

Bouw en afbraak van de muur

Vlucht uit de DDR

De muur gaat open

Ik ben benieuwd hoeveel van m’n planning er binnen twee weken gaat overschieten:

Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen (Stasigefängnis)
East Side Gallery
Reichstag Siegessäule
Altes/Neues Stadthaus
Brandenburger Tor
Unter den LindenStaatsoper
Berliner Dom
Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche
Fernsehturm
Rotes Rathaus
Funkturm (der lange Lulatsch)
Hackeschen Höfe
Hauptbahnhof
Potsdamer Platz
Alexanderplatz
Oberbaumbrucke
Ku’dammKaDeWe – shoptilyadrop
Schloss Charlottenburg
Aegyptisches Museum
Zoologischer Garten Berlin
Jüdisches Museum
Sachsenhausen concentratiekamp
Marriott fishtank
Palast der republik (afbraakwerken)
Badeschiff
Pfaueninsel
Holocaust Denkmal
Bücherverbrennung Denkmal
Schloss Sanssouci
Unsicht-bar

Als extraatje: ‘Mia‘ met ‘Auferstanden aus Ruinen’, trailer van Führer Ex.

4 reacties

Opgeslagen onder Blogging

4 Reacties op “Berlin

  1. Het is ondertussen al tien jaar geleden maar het volgende zou ik al zeker schrappen wegens echt teleurstellend:
    – kurfürstendamm
    – kaufhaus des westens
    – fernsehturm / funkturm
    Wat ik op het 1e zicht in jouw lijstje mis:
    – Bauhaus
    – Neue Nationalgallerie

  2. Heel erg bedankt voor de tips! Aangezien ik maar 5 dagen ga, wil ik zo veel mogelijk zien, en ik denk dat sowieso niet alles mogelijk zal zijn, maar ik zet het zeker op m’n lijstje!

  3. Ah, en sinds deze week *** new *** voor ’s avonds, uiteraard…
    http://knut-und-seine-freunde.de/ :’)

  4. Pand0ra

    Are we there yet? Are we there yet?? Are we there yet???

Geef een reactie

