Berlin (2)

 berlin2.jpg

En ’t zit er alweer op!

Berlijn… Ik denk dat ik nog even moet herkauwen wel. Wat me het meest gespeten heeft is dat ik in het secundair niet genoeg geluisterd heb tijdens de geschiedenisles. Gelukkig had ik voordien wel nog wat gelezen, en zijn er zaken die common knowledge zijn, maar toch bleek er een gat te zijn, waar ik bruikbare info had kunnen stockeren. (Wisten jullie trouwens dat Waterlooooooo in België ligt? :))) écht-écht! )

De geschiedenis van de stad heb ik gevoeld en gemerkt, dat kan ook moeilijk anders. Als je die niet ziet, dan heb je geen ogen in je kop. Maar op de vraag “heb je Oost-Berlijn gevoeld?” moet ik “nee” antwoorden. Ok, ik neem aan dat dat ergens ook de bedoeling is. Als Oost-Berlijn nog steeds zo goed aan te voelen was, dan heeft het hele gebeuren in ’89 zijn doel wat gemist, vermoed ik. En ja, uiteraard zie je een verschil tussen Oost en West. Torenhoge, karakterloze huizenblokken, als je even buiten Berlijn-city durft te gaan, kilometers aan een stuk. Het soort huizenblokken waarvan je zegt: “Als ik daar zou wonen, zou ik er geen zin meer in hebben”. Maar dat was wel het enige. En hoe komt het (dat moet ik zelf nog even uitzoeken, want die vraag prangt als geen ander) dat alle bezienswaardigheden en mooie gebouwen en musea in Oost liggen???

Maar goed. Met pijn in het hart en in de voeten heb ik Berlijn verlaten. Ik had gerust nog een aantal dagen langer kunnen blijven. Een aantal maar, dan was het genoeg geweest. Mijn temperament is te zuiders om daar langer dan een week te zijn. Duitsland maakt me gelukkig omdat ik de hele dag Duits kan praten, en dat iedereen het normaal vindt, en dat ik geen “yugh…. èèèh…. wat een lelijke taal…. !”-reacties krijg. Ik heb er intussen vrede mee genomen. Duits zit in mijn bloed, het land en de cultuur en de mensen ook.

En Knut! Knut ook! Op het nippertje heb ik mijn laatste dag (oorspronkelijk genoteerd als ‘shopdag’) opgegeven voor de zoo. Want voor de zoo had ik eigenlijk geen tijd meer. Maar Knut missen zou te veel aan me gevreten hebben dus ik heb de juiste keuze gemaakt. Voor mezelf én m’n portefeuille.

En wat van m’n lijstje kan ik afstrepen?

Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen (Stasigefängnis)

berlin-stasigefaengnis.jpg

Indrukwekkend. Het feit dat hier vlakbij, op momenten dat ik met m’n nichtjes en neefjes onbezorgd liep te spelen, gruwelijkheden plaatsvonden lijkt surrealistisch.
East Side Gallery

berlin-eastsidegallery.jpg

Jammer dat de originelen overschilderd zijn. Maar goed. Dat was ergens wel te verwachten.
Reichstag
Siegessäule
Altes/Neues Stadthaus
Brandenburger Tor
Unter den Linden

berlin-neuewache.jpg

Staatsoper
Berliner Dom
Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche

berlin-kaiserwilhelm.jpg

Fernsehturm

berlin-fernsehturm.jpg

Rotes Rathaus
Funkturm (der lange Lulatsch)
niet kunnen doen
Hackeschen Höfe
Hauptbahnhof
Potsdamer Platz
Alexanderplatz

berlin-alexanderplatz.jpg

Oberbaumbrucke
Ku’dammKaDeWe – shoptilyadrop
(haha, niet geraakt!)
Schloss Charlottenburg
Aegyptisches Museum
niet kunnen doen
Zoologischer Garten Berlin

berlin-knut.jpg

Ik denk dat ik nooit ga verklappen hoeveel foto’s ik écht van ‘m heb :’)
Jüdisches Museum

berlin-juedischesmuseum.jpg

berlin-juedischesmuseum2.jpg

Sachsenhausen concentratiekamp

berlin-sachsenhausen1.jpg

berlin-sachsenhausen2.jpg

Meer dan ooit versta ik de VB-stemmen niet, na dit gezien te hebben. Laat de stemmen van “dat is iets héél anders” maar opgaan, het interesseert me niet . Liever laat ik m’n beide handen afhakken, dan de geschiedenis mee te herschrijven. De confronterende foto’s laat ik liever achterwege.

Marriott fishtank
(bestaat niet :p)
Palast der republik (afbraakwerken)
Badeschiff
niet kunnen doen
Pfaueninsel
niet kunnen doen
Holocaust Denkmal

berlin-holocaustdenkmal.jpg

Bücherverbrennung Denkmal
Schloss Sanssouci
niet kunnen doen
Unsicht-bar
niet kunnen doen

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

