Over de simpele belg en het racistische consulaat van België (te Terneuzen) – deel 1

Voor m’n reis naar Thailand heb ik en paspoort nodig. Dat moet ik gaan halen bij het honoraire consulaat te Terneuzen.

Drie weken geleden stuurde ik al m’n documenten op. In hun brief staat er dat ik hen moet contacteren om een handtekening moet komen zetten, en daarvoor moet bellen voor een afspraak. Ik was er van uitgegaan dat dat pas moest nadat de papieren in orde waren (waarvoor ze drie tot zes weken nodig hebben). Fout dus. Dat moet je meteen doen, maar de papieren zeggen dat niet duidelijk (in mijn opzicht dan, maar wie ben ik).

Dus woensdag bel ik erheen, met de vraag of het paspoort al klaar is, waar een dame me zegt dat ik een afspraak moet maken voor handtekening, dat het dàn pas word opgestuurd. Ik vraag meteen m’n vrijdag vrij, zodat ik dan kan gaan tekenen, maar dat bleek niet mogelijk te zijn, want ‘ze moest nog papieren klaarleggen”. Dat ze hier al drie weken voor had gehad en dat het enkel voor een handtekening is, doet er niet toe, ze heeft vier dagen nodig om die papieren klaar te leggen. Als ik ‘het lef’ heb om op te merken dat het ‘toch enkel voor een handtekening is’, repliceert ze enkel nog: “Dan was u maar in België moeten blijven wonen, tot dinsdag.” en gooit ze de telefoon toe.

De dag erop ga ik erheen, om me ervan te vergewissen dat het toch zéker dinsdag zal klaarliggen (waarvoor ik alweer een extra dag verlof heb mogen aanvragen). Ik bleef ten allen tijde vriendelijk, want uiteindelijk ben ik degene die iets nodig heeft…

De dame is zowaar nog arroganter dan de dag voordien en zegt dat ze het beu is om ons die procedure keer op keer te moeten uitleggen. Ik zeg haar dat, als ze het zoveel moet uitleggen, er misschien toch iets fout is aan de manier waarop de procedure staat omschreven, waarop ze me zegt: “Nederlanders hebben geen probleem om het te begrijpen, als Belgen te simpel zijn daarvoor,is dat mijn probleem niet” en “Zolang België haar niet betaalt, ze me geen rekenschap hoeft te geven”.

Ik heb nog een druppel geduld over en vraag haar om dan maar een spoedprocedure in te stellen, aangezien het allemaal wat nipt kan worden (ik heb nog vier weken, ze hebben 3 tot 6 weken nodig), waarop ze me dit botweg weigert en ze me weet te zeggen dat ZIJ beslist dat ik er geen recht op heb, aangezien ik genoeg tijd had. Het misverstand doet er niet toe.

Mijn laatste reddingsmiddel is vragen om een afspraak te maken met haar overste, consul Joan Seijdlitz, maar dat weigert ze me evenzeer.

Of hoe je -zelfs als gewone beleefde Vlaming- met je hoofd tegen een bureaucratische, arrogante, onrespectvolle, onprofessionele en vooral racistische muur kan botsen.

Nu goed. Intussen zijn we zowat 50 telefoontjes met officiële instanties verder, in de hoop dat iemand iets gaat ondernemen.

‘Officiële’ klacht is ingediend bij:

* het belgisch consulaat (e-mail naar Consul Joan Seijdlitz)

* de ambassade van den Haag (e-mail naar algemeen adres en brief naar Consul mevrouw Champagne)

* Belgelijk (e-mail)

* de federale ombudsman (e-mail)

* diplomatie/ de federale overheidsdienst (e-mail)

* Commissie gelijke Behandeling (e-mail)

En nu ben ik benieuwd in hoeverre ze een mondige Belg die onheus behandeld wordt op gelijke manier gaan behandelen als ‘courant’ racisme. Ik ben benieuwd.

3 reacties

Opgeslagen onder Blogging

3 Reacties op “Over de simpele belg en het racistische consulaat van België (te Terneuzen) – deel 1

  1. katrien

    Hoi,
    Mijn naam ik Katrien. Enkele weken terug had ik een passpoort nodig voor de us. Ik woon in Hulst dus was ik ook verplicht naar terneuzen te gaan. Ik heb eigenlijk helemaal hetzelfde ervaren. Gelukkig was die vrouw in kwestie niet zo grof tegen mij maar grof genoeg om met stomheid geslagen te zijn. Ze schold mij uit voor leugenaar enz. Ook ik wist niet van die handtekening af. Toen ik dit vertelde met een vriendelijk uitleg zoals: Misschien heb ik het verkeerd gelezen maar het ik heb het er niet zo uit kunnen halen, ging ze ook tekeer tegen mij. Natuurlijk besef je heel erg goed dat je iets moet hebben van deze vrouw en probeer je zo vriendelijk mogelijk te blijven. Wat trouwens heel erg moeilijk is want ik ben zwanger en zit met een hormonenkwestie… Ik moest haar meermaals zeggen dat ik geen discussie wilde voeren maar enkel wilde weten wat ik nu precies moest doen om alsnog op reis te kunnen gaan. Ze gaf me een snaauwend kort antwoord en gooide de telefoon dicht!! Ik moest mijn passpoort aanvragen in gent, daar was de ambtenaar uitzonderlijk vriendelijk! Hij vroeg me ook hoe het was verlopen in terneuzen, wetend van uw reactie. Deze vriendelijke ambtenaar heeft mij vervolgens jou brief doorgegeven hopend dat ik ook een klacht zou indienen.
    Natuurlijk ga ik hier nu mijn werk van maken. Hopelijk volgen nog meer mensen jou voorbeeld want dit is echt wel te gek voor woorden.
    Groetjes,
    Katrien

    • Beste Katrien,

      In mijn geval heeft het zeker effect gehad, want de meeste instanties die ik heb geschreven hebben ook geantwoord. Naar ik gehoord heb, zou het consulaat te Terneuzen echter sluiten. Een mindere zaak voor de personen die graag hun zaakjes in Zeeland zelf willen regelen ipv. naar den Haag te moeten, maar een goeie zaak voor de mensen die effectief HULP nodig hebben, want dat kunnen ze daar absoluut niet bieden.
      Anyway, ik ben blij dat het ook voor jou in orde is gekomen, en dat ik ergens een beetje bevestiging mocht zijn dat het aan hen ligt, en niet aan ons (maar dat wist in reeds) :)

  2. Pingback: Over de simpele belg en het racistische consulaat van België (te Terneuzen) – deel 2 « Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen…

Geef een reactie

