Similan Islands – Paradijslijk (!) Rattenhol (3)

De organisatie had ons beloofd een kamer te regelen voor drie personen op Ko Similan. Toen we er na onze traumatisch trip aankwamen bleek daar niets van aan te zijn. We hadden voor drie betaald, maar er was maar voor twee plaats. Met drie op één kamer slapen was verboden, en ze wisten van niets. De conclusie was daar heel vlug gemaakt: we moesten voor één persoon extra betalen, en aangezien er alleen maar hutjes meer vrij waren, was dat een serieus bedrag. Ze wisten echter niet wie ze voor zich hadden. A. en ik worden liever niet boos. Het is ook beter voor een ander als we niet boos worden. Want allebei worden we héél rustig als we boos zijn, maar ook héél vasthoudend. Een bulldog is er niets bij. Dus plots stonden ze voor twee heel geirriteerde dames die met papieren zwaaiden en dingen eisten. Goh, ze hebben nog even geprobeerd, maar ze hebben het uiteindelijk vrij vlug opgegeven en ons een extra kamer gegeven. We hadden er uiteindelijk ook voor betaald. punt.

En dan Similan. waarmee moet ik beginnen? Het lijkt me oneerlijk voor het eiland om te beginnen met de hutjes, dus doe ik dat dan maar niet.

Similan is paradijslijk mooi. Het water is azuurblauwer dan om het even waar, het strand is witter dan om het even waar, en de zee zit vol met vissen, koralen, allerhande zaken die ik nog nooit had gezien. Het snorkelen daar is verslavend. Je wil niet meer uit het water komen, eens je er in zit, het is zonde dat het donker wordt en dat je moet eten daar, want het enige dat je wil is snorkelen en zwemmen. Ik heb vissen gezien die ik nog nooit had gezien (en ontdekt dat ik er -hoe belachelijk- schrik van heb, niet dat dat me tegenhoudt :p) en ik heb koralen gezien die groter zijn dan mijn eigen huis.

Dus als je me vraagt: “zou ik naar de similan islands gaan?”, dan is mijn antwoord: Zeker doen, maar niet met Jack Similan tours, en boek indien mogelijk een toer, verblijf er maximum één nacht en ga zo vlug mogelijk naar ‘small beach’, want daar is h’et paradijs precies wat je je ervan voorstelt.

Als je me vraagt waarom op die manier:

De tenten en hutten daar zijn goor. De matrassen zijn vochtig, de kussens zijn bijna ‘nat’ te noemen, er zit een gaas over het plafond gespannen, maar daar zitten gaten in, en doordat het eiland ook grotendeels forest is, ben jemakkelijk voer voor de muskieten. De muskieten zelf zijn daar echter het minste euvel. Er zitten ook ratten, honderden ratten.  Goed, het is een natuurgebied, ratten zijn normaal. Ik ben niet eens echt vies van ratten. Maar wél als ze ’s avonds rond je voeten komen scharrelen waar je zit te eten, omdat er niet wordt opgeruimd. (met de kikkers kon ik dan wél weer leven).

Het eten is er een ramp. Het is duur en niets waard. Ik dacht niet dat het slechter kon dan Ko Kradan, maar dat kon dus wel. Kippensoep is een soort helder ‘water’ waar een paar vlokken vet op drijven, en allerlei onderdelen van de kip in liggen die je anders nooit zou eten. Fish cakes zijn in vet gedrenkte hompjes taai wc-papier-achtige substantie, die, als je ze uitwringt, je weet vanwaar de vlokken uit de kippesoep van komen. En zo kan ik over elk gerecht verder gaan. Het ergste van alles is dat het allemaal veel te duur en koud is, en dat de plaats waar je het moet eten volgens mij van drie eilanden verder is te ruiken wegens de vuilnisbelt die achter het ‘restaurant’ (lees: refter) ligt. Haja, en dan ‘mag’ je daarbovenop enkel eten tussen 1230 PM en 1400 PM en tussen 1800 PM en 2000 PM , en als je een minuut te laat komt, dan krijg je zelfs geen kom rijst meer, ook al staat er nog een hele (koude) pot. ‘Refter’ gesloten, is gelsoten, en daarmee uit, dan moet je ’t maar uitzingen tot de volgende schafttijd.

Similan. Een paradijs, gerund door mensen die hun opleiding hebben gehad in Alcatraz, maar nooit moesten opruimen.

Similan1

Similan2

similan3

similan4

similan5

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

