Ga voor de A’penlook, draag geen hoofddoek!

We hebben er zo’n mooie 100000 jaar over gedaan om onszelf te beschaven (bijschaven) van Neanderthaler tot waar we nu staan. Ik vermoed dat de meesten onder ons denken dat we onze ultieme en meest perfecte vorm gevonden hebben, en dat we niet meer verder zullen evolueren, of er op z’n minst niet bij stilstaan.

Voor elke vorm, kleur en taal bestaan er wel instanties die eenieder welkom kan doen voelen. We hebben instellingen voor diegenen die afwijken van de perfectie en we zijn verstandig genoeg om diegenen waarvan wij vinden dat ze afwijken ervan te overtuigen dat we hen hulp kunnen/mogen bieden.We mogen onszelf op de borst kloppen, ons utopia is bereikt.

We hebben onszelf van ruwe tot glinsterende, zuivere diamant geslepen, en wij, Belgen, hebben daar verstand van, want wij hebben Antwerpen. Dé diamantenstad bij uitstek. Antwerpenaren weten waarover ze praten. Ze staan erom bekend een bepaalde arrogantie over zich te hebben, wat ik niet kan tegenspreken, noch bevestigen. (alhoewel ik nu wel in een bepaalde richting begin te neigen)

En nu is de verveling daar toegeslaan.

In Antwerpen zijn ze intussen zo verfijnd dat ze blijkbaar de universele rechten van de mens kunnen schenden, omdat zij vinden dat… ja.. wat is het eigenlijk? Gewoon omdat ze vinden dat het kan. En ze sleuren er de mening van heel België in mee.

De hoofddoekjeskwestie.

Wàt moeten ze daar vrije tijd te veel hebben dat ze zich met zo iets kunnen bezig houden. Ik snap sowieso al de hele hectiek rond de kwestie niet. Een hoofddoek is geen Boerka. Een hoofddoek is een hoofddoek, zoals een muts een muts is en een pet een pet. Iemand met een hoefddoek aan is niet meer of minder herkenbaar dan iemand met om het even wel ander hoofddeksel. Voor ons, christenen en heidenen. Want religie kan ons in het algemeen geen bal schelen, maar wél als het ons kan helpen om een mening te vormen over anderen.

Maar er is wel een verschil. Een hoofddoek is een uiting van religie. Een recht met andere woorden.

Vrouwen/meisjes in A’pen mogen geen hoofddoek meer dragen in de openbare scholen. De reden hiertoe is simpel: In openbare scholen mogen geen religieuze symbolen (meer) gedragen worden. Misschien is het altijd zo geweest, maar wat vaststaat is dat ik het nooit als een ‘item’ geweten heb voordien. ik heb nooit meegemaakt dat een leerling geweigerd werd in een school omdat hij/zij een kruis droeg, of een keppeltje. Maar nu dus wel. En niet omdat het zo is, maar omdat de hoofddoeken geweigerd worden, en omdat ze zelf ook wel beseffen dat ze het ene niet kunnen uitsluiten zonder het andere. Het start met een vuurtje en het wordt een echte brand. Het start met een bedenking, en het eindigt in puur, onversneden racisme. (ga naar een gemiddelde 90-jarige, en die zal je vertellen hoe vlug dat kan gaan).

Maar goed. Ik heb, vooraleer ik aan deze blog begon, uiteraard heel goed nagedacht. En ook dingen opgezocht. Zoals artikel 18 van de Universele verklaring van de rechten van de mens:

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.

Het lijkt me allemaal vrij duidelijk. En ach, mensen, wat is een hoofddoekje? In welke zin stóórt dat doekje ons eigenlijk? Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat iemand die me begroet met een zonnebril op me veel ‘ontoegankelijker’ overkomt dan iemand die me begroet met een hoofddoek op (dat ik nog steeds als een hooddeksel zie, omdat ik zelf geen moslima ben).

Dus. Ofwel zijn we consequent en verbieden we àlle hoofddeksels/religieuze symbolen op àlle openbare plaatsen (dames met een boerka gaan dan wel een enorm probleem hebben) , ofwel laten we de hele kwestie voor wat ze is en houden we ons bezig met zaken die écht belangrijk zijn.

Ik ga alvast voor het tweede. Ik kies ervoor me verder te beschaven/bij te schaven.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

