Truckamateurs

Allerliefste GDP-trucker,

Elke dag krijg ik te maken met truckchauffeurs. Ik heb er respect voor. Als klein kind ben ik opgegroeid tussen de trucks, en als groot kind bevind ik me er nu terug tussen. Ze moeten lange dagen werken, hebben veel verantwoordelijkheid, krijgen niet genoeg respect en moeten in veel gevallen hun gezin te lang missen. Bovendien zijn het over het algemeen heel goeie chauffeurs die hun voertuig tot op de millimeter kunnen inschatten, en die, indien ze een ongeluk veroorzaken, meestal zelf slachtoffer zijn van de situatie. Doordat ze zo een log gevaarte besturen zijn de gevolgen altijd groter en lelijker, en leef er maar eens mee.

Maar goed. Dit wordt dus GEEN lofzang over ‘de chauffeurs in het algemeen’. Dit wordt een klaagzang over jou: ‘de uitzondering op de regel’. Want die heb je altijd. Truckers die denken dat de baan van hen is. Die zich de koning te rijk voelen, en die al die kleine miezerige wagentjes rond hun koninkrijkje maar ‘speelgoed’ vinden.

Zo heb je er die veel te vlug rijden op kleine baantjes. Of die op de autosnelweg plots uitwijken, en er maar van uitgaan dat de auto die eigenlijk al aan het voorbijsteken was wel op zijn rem zal kunnen staan. Of die die, als je aan het invoegen bent, een tandje bijsteken, ipv even te vertragen (want je topsnelheid terug halen duurt toch zo lang), waardoor je geen kant meer op kan. Of de truckers die denken dat ze de politie zijn, of beter nog, ‘vadertje staat’ zelf, en dat ze hun eigen verkeersregels mogen uitvinden. Daarover gaat het. Herken je het al?

En specifiek over jou, chauffeur van het bedrijf GDP TRANSPORT uit Brugge, die vandaag besloot om even met mijn leven te spelen, wil ik het vandaag hebben.

Feit: Op de Kennedylaan zijn er werken. 800 meter voor de invoegstrook wordt er aangeduid dat je rechts zal moeten invoegen.

(Gedachte: Auto’s (wat een irritante gewoonte) hier in België hebben de neiging om allemaal in één lange rij te gaan staan, terwijl er één rijstrook volledig leeg blijft voor zowat anderhalve km lang. Ga dan toch in twee rijen gaan staan mensen, en RITS! Zoals wij het hier doen in Nederland. Het gaat éven vlug (écht waar! Probeer een beetje logisch te denken, en dan kom je er wel) en je voelt je gewoonweg goed als je zo galant bent geweest om iemand voor te laten.)

Maar goed. Terug naar jou en GDP TRANSPORT. Jij, die éne trucker die denkt dat hij de wetten mag bepalen, en die voor een langere file zorgt dan nodig is, door in het MIDDEN van de rijbaan te gaan rijden, zodat noch rechts, noch links een auto voorbij kan gaan. Jullie zijn er elke dag. De andere wegbestuurders worden er zo kregelig van dat ik onderwijl begin te merken dat er mensen foto’s beginnen te trekken van jullie, wegpiraten.

En jij ging nog nét iets verder dan de rest, want op een bepaald moment merkte ik dat ik links kon passeren, en begon ik te rijden, waarop je naar links ging. Betonnen vluchtrails, dus ik moest inhouden. De chauffeur achter me stresseerde er meer van dan ik deed, en begon te claxonneren (en foto’s te trekken). Maar 400 meter verder zag ik mijn kans: Geen betonnen rails meer, enkel nog een gelijke grasberm, dus ik steek voorbij. En waar je zou denken dat je op dat moment de boel de boel maar laat is dat dan niet zo. Je coupeerde me volledig door je trekker (de cabine zelf) volledig naar links te slaan, waardoor je trailer schuin meebewoog en ik de grasberm in gestuurd werd. Was ik blijven staan, de helft van mijn auto was nu even laag geweest als het chassis van je aanhanger.

Goed. Geen probleem, beste trucker van GDP TRANSPORT te Brugge. Als jij het zo wil, dan doe je het zo. Ik zal je truck onthouden, en ik zal niet meer voorbij steken. Zo veel heb ik niet over voor een file die jij enkel langer wil maken. En mijn leven heb ik er al zeker niet voor over.

Maar wat ik er wél voor over had, allerbeste vrachtwagenchauffeurtje, is om even je baas te bellen. En meer nog zelfs! Ik had zelfs nog zin om na mijn werkdag nog een paar uurtjes bij de politie te zitten. En net dàt heb ik dan ook gedaan. Een mooie aangifte, voor je onverantwoord rijgedrag. (en nee, niet het mijne was onverantwoord, ik wou enkel RITSEN, net als alle andere chauffeurs àchter mij). En met alle plezier bied ik je een welgemeende aan, want met een getuige én wat camera’s ter plaatse, vermoed ik dat ons manoeuvre niet zo zal gelaten worden.

Vriendelijke groeten,

Het speelgoedautootje achter je.

(Ik hoop dat we elkaar terugzien. echt waar.Ik zal je excuses zelfs aanvaarden :) )

6 reacties

Opgeslagen onder Blogging

6 Reacties op “Truckamateurs

  1. Beste Miekebeezt,
    Ik denk dat Nederlanders moeten afleren op de baan, maar ook in de samenleving, de les te willen spellen eens ze in België komen.
    Hier in een file geldt het principe van de chronologie: elk blijft achter deze die voor hem staat op de plaats van de file. Het inhalen is oneerlijk, u neemt de plaats in van iemand die er reeds eentijdje staat. Ritsen is geldig voor rijtuigen die gelijktijdig op een plaats terecht komen waar slechts plaats is voor één tegelijk.

  2. Beste Jean-Marie,

    Ik schreef: ‘zoals wij hier doen in Nederland’. Ik schreef nergens: ‘zoals wij Nederlanders’. Ik ben Belg, wonend in Nederland.en ook als Belg ben ik de mening toegedaan dat er TWEE rijstroken zijn om ze te gebruiken. Bovendien denk ik dat er weinig discussie bestaat over het strafbare feit dat iemand in het midden van de rijbaan gaat rijden, of is dat ook iets dat ‘daar in de file’ onder een bepaalde wetgeving valt die enkel jij kent? ‘Principes’ en ‘regels’ zijn twee totaal verschillende zaken, die je in het verkeer best niet door elkaar haalt.
    Maar speciaal voor jou heb ik de regels in België er eens op nagecheckt… Veel leesplezier:

    Het principe van ritsen is vrij eenvoudig: nabij de wegversmalling voegen de voertuigen die op rijstrook rijden die ophoudt te bestaan, in tussen de voertuigen die op hun rijstrook rechtdoor kunnen rijden; beurtelings een voertuig van elke rijstrook. Toch blijkt dit in de praktijk niet zo eenvoudig te zijn.

    Vanaf het oranje aankondigingbord F79 passen weggebruikers op de rijstrook die eindigt hun snelheid aan aan de snelheid van de voertuigen op de rijstrook waar zij naar toe moeten. Het vlotst gaat het als er vanaf dit bord niet meer wordt ingehaald of voorbijgereden, en iedereen in elke rijstrook voldoende afstand houdt op zijn voorligger.

    Vanaf 250m voor de wegversmalling, de plaats waar het oranje bord herhaald wordt, laten de weggebruikers op de doorlopende rijstrook de ruimte om eventuele voertuigen op de afgesloten rijstrook te laten invoegen. Maar de voertuigen op de eindigende rijstrook blijven op hun rijstrook rijden en nemen post naast de lege ruimte die rechts van hen ontstaat, maar ze blijven voorlopig op hun rijstrook.

    Vlakbij de wegversmalling voegen de weggebruikers op de eindigende rijstrook in tussen de voertuigen op de rijstrook die verder loopt. Het is belangrijk dat je tot aan de wegversmalling doorrijdt, en niet te vroeg invoegt. Uiteraard moet je niet tot de laatste millimeters wachten als je 100km/h rijdt. Ga naar rechts op een veilige afstand.

    eenmaal je op het versmalde stuk rijdt, treuzel niet, en sluit aan bij je voorligger. Zo kunnen de voertuigen achter je ook veilig en vlot invoegen.

  3. Pand0ra

    wtf, wat zit die vreemde snuiter zich hier te bemoeien op jouw blog Mbeezt? :-)

    anywayz, right on! goed gedaan, en uiteraard ook alweer leuk geschreven ;-)

    damn were typisch dat het ene van Brugge was, ik zit er voor niks tussen hoor :-p

    • Ik heb er geen probleem mee dat vreemde snuiters op mijn blog reageren, maar wat ik heel vreemd vind van de heer De Wulf is dat hij blijkbaar een politicus is. Verkeerdelijk link ik dit meestal aan een flinke dosis gezond verstand, want de goede man komt hier openlijk onzin verkopen.
      Naast het feit dat hij totaal passeert aan de inhoud van mijn post door scherp te reageren naar Nederlanders toe (waar wij belgen dan nog niet eens last van ondervinden, maar hij mag hier gerust eens net over de grens komen kijken, eens zien wie het meest last heeft van wie), en het feit dat het vooral ging om een chauffeur die me van de weg heeft gereden (ah, maar bij inhalende Nederlanders mag dat waarschijnlijk ‘hier in België’) beweert hij daarbovenop ook nog eens dat ritsen in België eigenlijk onbestaand is, tenzij je allebei tegelijkertijd twee kanten opgaat en dan terug opsplitst naar één kant. Het is een mogelijkheid, maar het zit er niet direct in in België. Het is een eigenaardige gewoonte geworden bij ons om in één lijn te gaan staan, en diegenen die de andere strook te zien als ongeduldige ‘voorstekers’. Ik ken het, en ik heb mezelf zéker ook al betrapt op die gedachte. Maar over de redenen waarom ik het nu wél doe (logica, wonen in Nederland, geen ‘voorstekerij’) ga ik niet verder uitweiden, ik denk dat mijn blog duidelijk genoeg was.
      Soit.
      Als dit het niveau is dat onze politici, die in de klassieke partijen zetelen, nog halen, dan is het huilen met de pet op:Wrange, ondoordachte meningen, doorspekt met stigmatiserende woorden. Bravo, ook voor jou, Jean Marie de Wulf. (kom misschien helpen om onze polders onder water te zetten, ’t zal je verlichten :))

  4. Ward

    Bon, je kent m’n dada’s, Mieke, dus ik ga hier niet al te veel uitweiden. ;-)
    Maar je hebt groot gelijk, ik erger me eveneens dood aan mensen die ritsen zien als voorsteken. En de file waar die pipo hierboven het over had, die ontstaat alleen maar als mensen niet deftig ritsen …

    Hou ons op de hoogte van je gerechtelijk wedervaren! :-)

  5. … En wat zien we vandaag in ’t nieuws?

    dinsdag 26 juli 2011
    Het nieuwe verkeersreglement wordt fors uitgebreid. Wij zetten de belangrijkste en opvallendste veranderingen even op een rijtje.

    Ritsen: verplicht

    Het principe van ritsen staat vanaf nu in de wegcode. Weggebruikers zijn verplicht om ter hoogte van een versmalling één bestuurder voorrang te verlenen.

    Welwel, Jean Marie de Wulf… Waar sta je nu met je idiote redeneringen? Ik stel voor om in de toekomst die ene hersencel van je gewoon niet te hard te laten werken, en redeneren en nadenken te laten voor de grote mensen. Hou jij je maar bezig met zaken die niet al te moeilijk zijn. Misschien wat plintjes afstoffen, dat kan je nooit te vaak doen.

Geef een reactie

