Over de simpele belg en het racistische consulaat van België (te Terneuzen) – deel 2

In mijn hele leven ben ik al een paar keer racistisch behandeld. De meest opvallende waren de volgende:

De eerste keer toen ik 16 was en voor de eerste keer alleen naar Kortrijk ging. Een aantal bouwvakkers begonnen vanop hun stelling bakstenen naar me te gooien, onderwijl “maroef!” roepend. Ik wist niet wat het betekende, maar ik had wel schrik. Ik weet niet wie ik het toen allemaal verteld heb, maar wel dat ik het nooit vergeten ben en nooit zal vergeten.

De tweede keer was toen ik al 30 was en in Leuven aan het station op de bus stond te wachten. Ik had een pull met een kap aan, en een bende skinheads kwamen op me af en zagen alleen het feit dat ik een kap aanhad als een uitdaging. 5 Grote jongens (die met de grootste mond was zo’n goeie twee meter) (ik ben 1,62) en één meisje, die tegen me begonnen te roepen en me begonnen uit te schelden. Ze wilden me daar weg en duwden me wat. Ik reageerde in het begin niet, want het was donker en ik was alleen. Maar goed. Ik ben nu eenmaal geen katje om zonder handschoenen vast te pakken, dus toen het me beu was, deed ik mijn kap uit en zei tegen bigmouth dat, als hij het dan eerlijk wou spelen, hij op zijn minst het kleine meisje tegenover me kon zetten, want dat wat hij aan het doen was niet bepaald ‘mans’ over kwam. Ik denk dat de kap af en mijn perfect AN hen ervan overtuigde dat ik niet het publiek was dat zij wilden, en ze dropen af.

Dit is één van de redenen dat ikzelf nooit een racist zou kunnen/willen worden. Een vooroordeel is vlugger en makkelijker gevormd dan je een mening kan herzien. Daarvoor heb je altijd wat tijd nodig, en meestal moet je hier ook trots voor opzij zetten, ook al weet je dat je ongelijk hebt. Ik ben 100% Vlaming (ik heb zelfs geen verre roots ergens anders) maar ik ben gezegend met een vrij zuiders/mediterraans uiterlijk. Ik ben al alles geweest: Spaanse, Italiaanse, Turkse, Indiase, Maltese, … Alles behalve een Belgische.

De derde keer echter had het niets meer te maken met mijn huidskleur maar (“eindelijk!”, zou je bijna zeggen) met mijn Belgisch-zijn. Ik heb daar dan ook uitgebreid over geblogd uiteraard. En deze week is er een vervolg op gekomen.

Maandag lag er een brief in de bus van de federale ombudsman. Pas op! Ik zou de andere diensten die ik heb gecontacteerd teniet doen door te zeggen dat dit de eerste reactie is. Bijna iedereen heeft gereageerd, maar een aantal van hen gingen er niet mee verder, omdat ik zei dat ik mijn paspoort reeds had, en het het belangrijkst was dat mijn klacht werd gelezen, wat er verder mee gebeurde, ging me niet aan. Maar de brief van de federale ombudsman deed me toch glimlachen.

De belangrijkste punten zijn

* dat de FOD Buitenlandse zaken zich er bewust van was dat het ereconsulaat van België te Terneuzen herhaaldelijk te kort schoot op het gebied van goede en duidelijke communicatie en een goede dienstverlening en dat dit niet kon veralgemeend worden. (uiteraard niet, dat was ook mijn bedoeling niet)

* Dat het ereconsulaat meegedeeld heeft de activiteiten te willen stopzetten op 1 januari 2010 en dat de ambassade van België te Den Haag de bevoegdheden overneemt. (driewerf hoera!)

* Dat uit het antwoord van de FOD Buitenlandse Zaken blijkt, dat mijn klacht, over het verkrijgen van onvoldoende informatie en het feit dat ik niet hoffelijk behandeld werd, gegrond is, rekening houdende met de passieve informatieverplichting en de hoffelijkheid die het ereconsulaat had moeten in acht nemen.

Vrij vaak denk ik dat onze bureaucratische mallemolen niet voor mij is gemaakt, en dat antwoorden op vragen verloren gaan in een soort doornroosje-papierenstruik, waar de Prins-met-het-gouden-antwxoord nooit door en/of uit zal komen. Wel, de federale ombudsman heeft bewezen dat het ook anders kan.

Dank je wel, federale ombudsman!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogging

Geef een reactie

